Projekt vi är extra stolta över
Vi jobbar alltid under sekretess med våra uppdragsgivare. Nedan kommer en sneak peek på några av projekten.
Är du en del av ekosystemet för startups? Läs mer om våra uppdrag för bla. inkubatorer här.
Gradr
PR-kampanj
Bakgrund & vår utmaning
Gradr ett innovativt AI-företag, dedikerat till att förbättra produktiviteten för både lärare och elever med automatiserade lösningar kopplat till prov. Gradr är ett av Handelshögskolans 10 nya startupbolag 2024. Bolagets utmaning är att skapa awareness om deras lösning samt bolagets potential inför kommande investeringsrunda.
Utförande & resultat
En enkel PR-strategi för hur, när och var budskap från Gradr kan paketeras för att nå potentiella investerare togs fram med syfte att 1) öka kännedomen om Gradr samt 2) påvisa bolagets potential och tillväxtplaner. Ett pressmeddelande skickades ut och noggrant utformade nyhetsvinklar arbetades fram.
Med en konkret strategi, genuint intressanta nyhetsvinklar och medievana nådde vi en räckvidd på 350 000 unika mottagare, inom affärs- och branschpress.
Projektet genomfördes under 2 månader.
Projektinnehåll
- Enkel PR-strategi
- Kreativ idégenerering
- Produktion av pressmeddelande samt pitchunderlag
- Distribution av material till media
- Ihärdig uppföljande one-to-one kontakt med redaktioner/enskilda journalister
Resultatet i siffror
- 1 pressmeddelande
- 3 publiceringar i medier (affärs- och branschpress)
- Total räckvidd 350 000 unika mottagare
Mentalytics
PR-kampanj(er), 1,6 miljoner mottagare
Bakgrund & vår utmaning
Mentalytics är innovationen från Sverige som genom kommersiell EEG förbättrar individers fokusförmåga. Bolags utmaning är att nå ut med budskap om vad EEG är och hur det förbättrar fokus samt vad ett förbättrat fokus faktiskt innebär – på jobbet. Mentalytics vill skapa awareness om EEG samt stärka Mentalytics varumärkeskännedom.
Utförande & resultat
Utifrån omvärldsbevakning, research och konkurrensanalys utvecklade Studio Lemon en PR-strategi innehållande två PR-projekt med syften att 1) skapa awareness om EEG generellt och 2) nå ut med Mentalytics lösning specifikt. Olika nyhetsvinklar utformades som passade olika målgrupper och medieplattformar. Initialt genom att uppmärksamma fokusträning (EEG) och därefter med större fokus på Mentalytics som ett framstående företag.
Genom en tydlig strategi, genomtänkta vinklar och väl etablerade medierelationer nådde vi en räckvidd på 1,6 miljoner mottagare.
Projektet genomfördes under 4 månader.
Projektinnehåll
- PR-strategi och PR-plan (inkl. research och konkurrensanalys)
- Kreativ idégenerering
- Produktion av pressmeddelande, artikel samt pitchunderlag
- Distribution av material till media
- Ihärdig uppföljande one-to-one kontakt med redaktioner/enskilda journalister
- Coachning och bollplank inför mediedeltagande
Resultatet i siffror
- 2 pressmeddelande
- Publicering i 7 medier (dagspress, branschpress & hälsomedia)
- Deltagande 1 podcast
- Total räckvidd 1,6 miljoner mottagare
Projektinnehåll
- Kommunikationsstrategi
- Konkurrentanalys
- Omvärldsbevakning
- SoMe-strategi
- Kreativ idégenerering
- Innehållsproduktion
Resultatet i siffror
- +10% fler följare på LinkedIn
- +5% mer engagemang på LinkedIn
- 1 intern kommunikationsstrategi
- 1 extern kommunikationsstratei
- 10 konkreta hands-on aktiviteter för SoMe
- 5 one-to-one coaching-tillfällen (där vi är bollplank)
Conmore
Kommunikation och employer branding
Bakgrund & vår utmaning
Conmore är ett av Göteborgs största IT-konsultbolag och en del av Netgroup Engineering. Bolagets utmaning är att attrahera nya medarbetare och behålla befintliga i den kraftigt konkurrensutsatta bransch som IT är. Vår utmaning blev att hitta kreativa och nyskapande vinklar för att stärka Conmores employer branding.
Utförande & resultat
Utifrån omvärldsbevakning och konkurrentanalys tog vi fram en tydlig kommunikationsstrategi för den interna- och externa kommunikationen. En kraftig SoMe-strategi tog form som ökade Conmores närvaro på framförallt LinkedIn. Vi skrev inspirerande och engagerande copy, skapade “digitala aktiviteter” såsom tävlingar och undersökningar samt la en plan för att strategiskt involvera ledningsgruppen och medarbetare.
Inför Conmores årliga konferensresa tog vi fram material och hands-on-aktiviteter för att öka engagemanget. Vi analyserade och tog fram förbättringsförslag till befintliga kommunikationsverktyg. Detta ledde sammantaget till att engagemanget i Conmores sociala kanaler ökade samt att employer branding stärktes.
STUDIO
LEMON
Vi kommer inte att överraska er med dolda avgifter, oväntat timpris eller krångliga fakturor. Transparens och resultat är ledorden.
Kunder säger bra saker om oss
PR-kampanj
“Studio Lemon har varit tillmötesgående och effektiva i sitt arbete. Det har varit ett bra samarbete och vi är mycket nöjda med deras hjälp och resultat.”
Noah Langert Hedman
CEO
Employer branding och kommunikationsprojekt
“Jobbet med Studio Lemon har fungerat mycket bra! De lyssnar på våra önskemål och kommer med bra idéer och inspiration. De är kunniga och har en professionell inställning till sitt arbete.”
Axel Svensson
Marknadsföringsansvarig
PR- och Kommunikationsstrategi
"Studio Lemon var en perfekt match för oss då de kunde anpassa projekt och tidslinje på ett flexibelt sätt så att det fungerar med våra resurser just nu, men gav också en tydlig bild av hur det skulle kunna se ut längre fram. Sanna och Terese har en väldigt personlig approach och vill verkligen förstå sig på de bolag som de jobbar med. För oss är det A & O när det kommer till att föreslå en riktlinje för vår kommunikation."
Charlie Ohlén
CEO